torsdag 28 februari 2008

Det andra hemlandet

Vi kör i timmar på en liten röd sandväg, det är dammigt och vi möts av människor till fots, kor, getter och några få bilar. Vägen är kurvig och solen är het, i vanliga fall skulle jag må väldigt illa men nu är jag så förväntansfull att jag inte känner av nån åksjuka. Sonen sover i mina armar och jag håller i honom hårt eftersom det inte finns nån bilstol. Vi kör uppför en kulle och jag ser en stor grupp av människor uppe på kullen, när vi närmar oss hör jag hur kvinnorna sjunger. Vi svänger in på gården och parkerar bilen brevid en mager ko. Männen står vid husväggen och kvinnorna står runt bilen och sjunger och dansar. Det känns mäktigt och jag ser lyckan i min mans ögon när han ser sina släktingar efter så många år. Jag ser en gammal kvinna komma gående från huset, jag väcker sonen och känner mig gråtmild när jag lyfter honom från bilen och sätter honom i famnen på hans gammel-farmor.

Inga kommentarer: