torsdag 28 februari 2008

Gravid

Jag sitter på Puben och tittar på min lunch, mår illa av lukten och kan inte förmå mig själv att äta. Graviditetstestet bränner i min väska, tänkte vänta tills jag kommer hem på kvällen men jag står inte ut längre, står inte ut med att inte veta. Jag går in på toaletten och fumlar med pappret för att få ut stickan, kissar och väntar, ser hur filtret på stickan saktat blir vått och två streck smyger sig fram. Strecken blir klar röda, känns nästan som om de lyser. Jag känner mig svimfärdig.
När jag kommer ut ur toaletten tittar min norska kollega på mig med sina stora blåa ögon..Well? Säger hon. Jag nickar. Hon kramar om mig. Jag gråter.
Känner att jag borde vänta tills jag ser min sambo eye to eye, men måste få det sagt. Nu.
Signalerna går fram, han svarar och jag hör på hans röst att han har kunder, ber att få ringa upp mig om en stund. Då hör jag min egen röst säga I'm pregnant innan jag sätter på luren.
Känner mig illamående och svag, vill lägga mig under täcket hemma. Tar ledigt resten av dagen och tar tåget hem. Det känns som en evighet innan min sambo kommer hem, jag är livrädd för vad han skall säga.. Tänk om han blir arg?
Till sist hör jag nyckeln i låset, stiger upp och går emot honom. Han kramar om mig, jag säger I'm sorry I know we're not ready for this... Han tittar på mig och säger if we're not ready now, when will we be? Och ler.

Inga kommentarer: