torsdag 28 februari 2008

Va? Hur?

Varning! Ni som inte har barn, this is Birthcontrol at its finest.

Jag går omkring i min pyjamas, med en trött gnällig unge på armen, söker febrilt efter hushållspapper, snuttetrasan, något att torka spyan från min axel som rinner ner på ryggen. I samma ögonblick ropar den äldre sonen: Mamma jag e klaaaaaaaar! Torkar axeln med hushållspappret jag använde i samband med morgongröten (känns hårt som tidningspapper nu), lägger ner lilleman och går till toaletten för att hjälpa min förstfödde. Torkar och håller andan, sköljer ur pottan och tvättar händerna. Sedan tar jag upp en gallskrikande lilleman och ber att den större snällt klär på sig och plockar upp alla små papperslappar som han klippt och slängt på golvet. Värmer mjölken åt lilleman och lägger honom ner för att vila, just när jag tror att han håller på att somna så bajsar han. Bär honom till badrummet försiktigt som en tickande bomb som kan explodera närsomhelst. Tvättar och håller andan igen. Höjer rösten åt den äldre, nu är det verkligen dags att han klär på sig. Till sist somnar den lille och jag går in i vardagsrummet som är invaderat av leksaker (och små små pappersbitar), suckar ljudligt. Då ser jag ett litet lockigt huvud, en (fortfarande) naken pojke som frågar Mamma, va göör du? Just då slår tanken mig, ja, vad gör jag? Hur gick det så här? När utbyttes shoppingkassen till en skrikande baby, märkeskläderna till en utsliten nerspydd pyjamas och utelivet till vakande nätter med valfritt barn som inte vill sova?

Not that I would change it for anything in the world.

Inga kommentarer: